fbpx

Hoe vind ik een goede business coach?

Gefeliciteerd, wat goed dat je aan de slag wilt gaan met een business coach. Als je dit nog niet eerder hebt gedaan, dan zul je ervaren dat dit een heel waardevolle investering is. Althans, als je de goede match vindt met een coach. Die match bestaat uit verschillende onderdelen, waar jij zelf als ondernemer iets van zult moeten vinden. Hoe je dat doet, deel ik met jou!

Het artikel in het kort

Jouw wensen en behoeftes staan voorop! De belangrijkste stappen zijn:

  1. Waarom zoek je coaching?
  2. Wat is het doel wat je wilt bereiken?
  3. Zoek een business coach waar je een klik mee hebt.
  4. Kies een business coach die ervaring heeft met wat jij wilt doen of bereiken.
  5. Kies een coach die past bij jouw doelstellingen, dus niet te hoog of te laag.
Mariska mngme

Schrijf op waar jij behoefte aan hebt

Als business coach krijg ik geregeld aanvragen, waarbij ondernemers precies weten wat ze zoeken. Dat is perfect, want dan kan ik als coach namelijk ook aangeven of ik daar iets in kan betekenen. Maar soms komt er ook iemand voorbij, die weet niet zo goed wat hij/zij nodig wilt. Dat is een stuk lastiger. Een business coach is ook geen alwetend medium namelijk. En iedere business coach heeft zijn eigen specialisme.

Mijn specialisme ligt in het waarmaken van jouw droombusiness, dat betekent dat ik graag ondernemers help bij het opstarten of bijsturen van hun bedrijf. Zodat het écht hun droombusiness wordt. Een quick-fix coach, nee: dat ben ik dan weer niet. We gaan bouwen!

Dus schrijf voor jezelf op: wat vind ik nu moeilijk? Waar wil ik hulp bij? En houd dat als uitgangspunt.

Een verschil tussen een coach en een adviseur

→ Een business coach zal je helpen om jouw proces te begeleiden. Om jouw blinde vlekken zichtbaar te maken, en om de antwoorden in jezelf te tonen. Een business coach zal geen plan voor jou klaar hebben liggen, wat voor elke business gaat werken. Want: ieder bedrijf is weer anders. Ook dat van jou. Het doel van een coach is dus jou helpen jouw doelen te bereiken, door kennis te delen en jou een spiegel voor te houden.

→ Een adviseur, die komt met de standaard oplossingen. Een funnel maken, een e-book schrijven, het kan allemaal. Maar dat is geen business coach. Want wat als dat voor jouw business niet werkt? Of jij bepaalde overtuigingen hebt waardoor je niet kunt groeien? Daarom geloof ik zelf in de kracht van een business coach, en ga ik zelf ook zo te werk met mijn NLP achtergrond.

Mariska mngme

Ga voor de klik

Om te groeien, zul je je kwetsbaar op moeten stellen. Je zult open en eerlijk je kaarten op tafel moeten leggen, zodat jouw business coach je kan helpen. Daarom is het belangrijk dat jij een goede klik hebt met je coach. Dat je diegene vertrouwt, een leuk mens vindt en graag met hem/haar praat.

Ga daarom altijd vooraf een kennismakingsgesprek aan met een business coach, via zoom of telefoon. En voel je ook vrij om het aan te geven als je die klik niet voelt, want uiteindelijk ben jij degene die de beslissing neemt!

Leer van de meester

Kies een business coach die zelf de stappen al heeft gezet die jij wilt zetten. Zodat je gericht kunt leren van wat diegene al gedaan heeft, om jouw eigen groei te versnellen. Waarom zou ik een business coach nemen die een expertise heeft op online marketing, wanneer ik juist een team wil gaan neerzetten? Vraag dus in een kennismakingsgesprek ook gerust naar iemands ervaring!

Kies een coach die past bij jouw doelen

Coaches zijn er in alle soorten en maten. Sommige richten zich op de befaamde € 10.000 per maand, anderen worden pas enthousiast bij doelstellingen van € 1.000.000 per jaar. Dat betekent ook dat ze andere strategieën en kennis zullen brengen. Bedenk daarom goed wat jouw doel is en zoek een coach die in die lijn past.

Wat voor traject kies je?

Er zijn verschillende trajecten die aangeboden worden. Let er op dat een business coach altijd 1 op 1 aandacht aan jou zal besteden. Een online training, is geen business coaching!

Het gaat namelijk om waar jij staat met jouw bedrijf, jouw groei als ondernemer en jouw unieke situatie. Sommige coaches bieden maatwerk trajecten aan, of een groepstraject. Kies daarin ook wat jij fijn vindt. Wil je heel erg de diepte in? Vind je het juist leuk om de reis samen met andere ondernemers aan te gaan en ook van hun te leren? Dat zijn dingen die jij jezelf kunt afvragen als je gaat zoeken naar de goede match.

Een voorproefje van hoe business coaching werkt

Vaak start je met een vrijblijvend kennismakingsgesprek via telefoon of zoom. Geef daarin duidelijk aan wat je zoekt in een coach, gebruik daarvoor bovenstaande tips. Vraag ook door naar de ervaring van de coach en tast af of er een klik is.

Als je gaat starten, dan zal de coach met jou inzichtelijk maken waar je nu staat, en waar je heen wilt. Dan wordt er dus in kaart gebracht wat jouw doel is, en welke stappen daarin te nemen zijn.

Vervolgens staat de business coach tot jouw beschikking om die stappen vorm te geven, om de dingen die je lastig vindt met jou te onderzoeken. Je hebt iemand naast je die je richting geeft, motiveert en ook die spiegel voorhoudt.

Jij staat in dit gehele traject centraal, dus de coach is er om jou te ondersteunen tijdens jouw ondernemersreis.

Wat kost een business coach?

Natuurlijk ook belangrijk als je op zoek gaat naar een coach. Er zijn coaches die beginnen bij € 2.000 per maand, maar die richten zich waarschijnlijk ook op een doelgroep die meer omzet heeft en verder wil groeien.

Voor startende ondernemers zal de prijs meestal zo rond de € 750,- tot € 1.250 per maand liggen. Ik werk zelf graag met een traject van 8 weken of 3 maanden met een vaste prijs. Hierdoor heb jij als ondernemer een begin en eind, met een duidelijk plan en vooraf bepaalde prijs. Zo kan je die 8 weken of 3 maanden focussen op de groei van jouw bedrijf. Losse sessies doe ik niet, omdat ik vind dat een quick-fix geen oplossing biedt.

Samenvatting

Jouw wensen en behoeftes staan voorop! De belangrijkste stappen zijn:

  1. Waarom zoek je coaching?
  2. Wat is het doel wat je wilt bereiken?
  3. Zoek een business coach waar je een klik mee hebt.
  4. Kies een business coach die ervaring heeft met wat jij wilt doen of bereiken.
  5. Kies een coach die past bij jouw doelstellingen, dus niet te hoog of te laag.

Aangenaam!

Ik ben Mariska Vermeulen. Professioneel dromenvanger. Ik help ondernemers om hun dromen waar te maken. Dat doe ik door persoonlijke coaching. Bijvoorbeeld met mijn unieke droomsessie en 1:1 business coaching.

Connecten? Volg me op Instagram, connect op LinkedIn of stuur me direct een e-mail!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *